Mediation in de zakelijke context

Hoewel ‘zakelijk’ naar geld en materie verwijst, gaat het in deze conflicten toch veelal om de relatie die partijen met elkaar hebben of hadden. Je doet zaken om er (samen) beter van te worden en ieders doelen te verwezenlijken. Maar als afspraken niet of anders worden uitgevoerd, dan voelt dat niet goed en ontstaat spanning.

In zakelijke en arbeidsrelaties kunnen (sluimerende) conflicten leiden tot stagnatie, minder productie, lagere effectiviteit, hoger ziekte verzuim en dus hogere kosten. Ook in zakelijke mediation wordt als eerste aandacht besteed aan de relatie tussen partijen. Als die relatie weer is herstelt dan kunnen partijen, omdat ze een gezamenlijk belang hebben, weer denken in oplossingen. Oplossingen die hen beide in de toekomst helpt in relatie te blijven en samen beter worden van hun samenwerking. Arbeidsconflicten worden onder andere zichtbaar in functionerings- en beoordelingsgesprekken. Maar als je goed kijkt dan zie je dat wanneer er onvoldoende aandacht wordt gegeven aan de relatie dan erodeert deze. Werkgever en werknemer (en werknemers onderling) zijn samen verantwoordelijk voor die relatie. Als er in de samenwerking problemen ontstaan en er niet met elkaar over wordt gesproken dan verworden ideeën en inzichten tot standpunten. Standpunten leiden zonder een goede dialoog tot strijd, en dan is er sprake van een arbeidsconflict. De werknemer meldt zich dan ziek. De bedrijfsarts kan dan vervolgens de STECR-richtlijn mediation aanbevelen. Mediation is een uitermate geschikt middel om in te zetten bij arbeidsconflicten. Want beide partijen willen zich gehoord voelen. Hier zal ik als mediator ook als eerste aandacht aan besteden. Daarna ervaren partijen veelal weer ruimte om afspraken te maken hoe ze weer samen willen werken of hoe ze op een respectvolle manier hun relatie willen beëindigen.

 

Meer over mediation

Waar kan ik jullie mee helpen?

 

Neem vrijblijvend contact met mij op. Dan bespreken we de mogelijkheden en mijn werkwijze.

Image